27.01.2017 року в Міністерстві екології та природних ресурсів України відбувся круглий стіл, який був присвячений обговоренню запропонованих організаторами змін у ст.299 кримінального кодексу України (ККУ) та ст.89 кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) щодо посилення відповідальності за жорстоке поводження з тваринами в Україні.
Організаторами круглого столу та авторами проекту змін в законодавство України є Президент Асоціації зоозахисних організацій України А. Серпінська, директор Київського еколого-культурного центру В. Борейко, та аспірант Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого О. Шуміло.
В таблиці наведено тексти статей в діючий редакції (ліва колонка) та в запропонованій організаторами "круглого столу" новій редакції (права колонка)
Слід звернути увагу, що запропонована редакція законопроекту змінює не лише назву ст.89 КУпАП, а й суть правопорушення. А саме: до адміністративної відповідальності будуть притягатися лише особи, які порушили норми Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3447-15 (який є недосконалим). В тому числі власники тварин, які не забезпечили дотримання вимог ст.7 цього закону, а саме:
Умови утримання тварин повинні задовольняти їх природні потреби в їжі, воді, сні, рухах, контактах із собі подібними, у природній активності та інші потреби.
Кількість тварин, що утримуються, обмежується можливістю забезпечення їм умов утримання відповідно до вимог цього Закону.
Місце утримання тварин повинно бути оснащено таким чином, щоб забезпечити необхідні простір, температурно-вологісний режим, природне освітлення, вентиляцію та можливість контакту тварин із природним для них середовищем.
При цьому у статті як вид покарання вказана конфіскація тварин.
Тобто конфісковувати тварин будуть не лише при жорстокому поводженні з ними, а й за порушення правил утримання домашніх тварин.
І будуть карати саме тварин.
Адже в Україні немає притулків, куди б можна було передавати конфіскованих тварин, тому тварини будуть знищуватися, як наприклад 8 соколів, яких вилучили у громадян України в жовтні 2016 року в аеропорту Бориспіль, або ж 15 котів Тетяни Ковальової, яких в 2014 році конфіскували за незаконним рішенням суду, забрали до КП "ЦПТ" та вбили) Також немає механізму термінового вилучення тварин під час виявлення жорстокого поводження з твариною (а чекати рішення суду про конфіскацію тварини кілька місяців в той час як вже виявлено факт жорстокого поводження з твариною і зрозуміло, що подальше перебування тварини у особи становить загрозу для життя тварини - це безглуздя).
Також, якщо в ст.89 КУпАП спиратися лише на порушення норм Закону - то багато жорстоких діянь щодо тварин залишаться поза увагою...
Тому було запропоновано змінити слова "інших вимог, передбачених Законом України "Про захист тварин від жорстокого поводження" на "передбачених Розділом ІІІ Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" та доопрацювати вказаний Розділ, а також "словничок" Закону.
Також було запропоновано доповнити ст.89 КУпАП частиною другою, та встановити покарання за заклики та пропаганду жорстокого поводження з тваринами.
Це саме стосується і змін до ст.299 ККУ. В частині першій змінити слова "інших вимог, передбачених Законом України "Про захист тварин від жорстокого поводження" на "передбачених Розділом ІІІ Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" та доопрацювавши вказаний Розділ.
В частині другій слова: "дії" змінити на "діяння", "малолітнього" на "неповнолітнього", виключити попередню змову, а також оприлюднення в ЗМІ чи Інтернеті, оскільки вже існує ст.300 ККУ (Ввезення, виготовлення або розповсюдження творів, що пропагують культ насильства та жорстокості) якою передбачено покарання за такі дії.